*

Kuinkahan käy

Veneen rakentamista

  • Tuosta aloitin
    Tuosta aloitin
  • Veneen rakentamista
  • Veneen rakentamista
  • Veneen rakentamista
  • Veneen rakentamista
  • Veneen rakentamista

Edellisessä blokissani kerroin miksi päädyin rakentamaan katamariinin. Tässä tapausselostus puu / vaneri rakentamisesta.

Muokattiin katin piirustuksia. Ponttonit katetaan niin ettei tarvitse pilssi pumppua sadeveden takia. Kantta jatkettiin. Päätin käyttää windmillin purjeita ja mastoa, nehän oli jo valmiina ja arvelin kokeilla katin ominaisuudet tutuilla purjeilla.

Piirustukset sain joulun edellä. Kaikki CNC verstaat lomalla joten en voinut tilata osia valmiina heti. Koska into oli suuri, päätin tehdä osat itse. Mikä oli virhe. Pelkkä kaarien kuvien siirtäminen paperilta vanerilla vei pari päivää. Osien sahaaminen kuviosahalla oli viikon homma työtunneiksi muutettuna. Kymmenkunta kuviosahan terää meni. CNC kone olisi tuon tehnyt pariin tuntiin. Tein kuitenkin pari tuntia päivään ajankuluksi joten sinällään siitä ei vahinkoa ollut. Tulipahan samalla katsottua kuvat kunnolla kun joka kaaren siirsi paperilta vanerille.

Rungon kasaaminen oli suhteellisen helppoa. Tein pukin 70 x 40 liimapuu runkotolpista ja tiililavan pohjista. Minulla on noin rekkalasti niitä lavan pohjia, työmaalta polttopuuksi kuljetin. Pukkiin vaan mitoitus ja palikat paikalleen.

Pukin teko ehkä yhden työpäivän otti, toinen runko, kun olin harjaantunut ekalla, vei noin neljä työpäivää.

1 pv, vaneri kaaret paikalleen ja rimat.

1 pv, pohjavanerin sahaus ja liimaus. Reunojen hionta.

1 pv sivuvanerien sahaus ja liimaus

1 pv loppuhionta.

Tuosta saisi päivän pois jos vanerit olisi valmiiksi leikattu. Siinä olisi sekin etu että ennen liimaamista voisi testata valmiilla levyillä onko runko suora. Minulla toisen rungon peräpäähän tuli sentin heitto. Eli jos valmiit vanerit olisi laittanut, toinen reuna sentin kapea, toinen leveä.

Koska minulla on kokemusta munaamisesta *1, en uskaltanut riskeerata vaan pistin jokaisen levyn pikapuristimella paikalleen ja piirsin siinä. Sen jälkeen kuviosahalla viivoja myöten niin että jäi 5 mm hiontavara. Sen poistin käsikutterilla ja tasohiomakoneella (80 paperi) liiman kuivuttua.

Alkuun käytin Hempelin kaksi komponentti epoksia mutta siinä on pari ongelmaa. Vaatii viikon lämmityksen kuivuakseen, vaatii hyvän ilmanvaihdon taikka m3 suojaimet ja määrä ei satu koskaan. Liimaa tule joko liikaa tai liian vähän. Vaihdoin Tokmannilta ostamaani Ratkaisumassaan. Vajaa kympin 310 ml tuubi. Eli ei sen halvempaa kuin epoksi mutta paljon helppokäyttöisempää. Silikoni ruutalla massa saumaan, levy päälle ja naulapyssyllä kiinni. Pysyy liimauksen ajan eikä tarvitse koloja kitata, lakka peittää ne.

Levyjen liitoksiin laitoin taakse 10 cm leveät tukipalat. Ei viitsi 4 mm vaneria viistota. Tuo oli paljon helpompi. Ulkopuolelle tukipala rapid nitojalla, 8 mm hakasilla. Sisälle liima ja tukipalat 8 mm hakasilla kiinni liiman kuivumisajaksi.

Runkojen kannet ovat pyöreät joten hiukan vaivaa. Vanerit oli tallissa 3 kk kuivumassa. Kun pistin vanerin kiinni, puolessa välissä ampui irti. Jouduin ruuvaamaan. Seuraavat levyt kostutin. Parin tunnin välein sumutin vettä niin että vaneri kostui kunnolla. Sen jälkeen taipui helposti.

Peräsimet ja kölit tein kuviosahalla, käsikutterilla ja nauhahiomakoneella. Varmaan niihinkin pari päivää käytin. CNC kone olisi alle tuntiin tehnyt.

Aikamäärät on arvioita koska tein muutaman tunnin kerrallaan. Joulukuussa aloitin, nyt on runko maalausta vaille valmis.

Yhteensä työpäiviksi laskettuna kahdesta viikosta kuukauteen.

Työvälineitä oli:

  • Kuviosaha. (Levyjen muotoiluun)

  • Käsikutteri. (Rimojen lopullinen muotoilu, joutuu hiukan kulmia oikaisemaan. Samaten liian isot levyt muotoilin sopiviksi.)

  • Nauhahiomakone. (30 € kiinalainen, käytin lähinnä kirveen asemasta jos mistä piti veistää.)

  • Tasohiomakone. (Sillä saa kaikki hionnat ja oikaisut tehtyä.)

  • Akkuporakone.

  • Käsisirkkeli (levyjen ajamiseen)

  • Dewaltin kääntöpöytä saha. (Ei löytynyt sopivia rimoja kiteeltä, tuolla kavensin.)

  • Jiirisaha (liitokset sahasin kulmaansa.)

  • Vanerikapula jossa nitojalla kiinnitetty 80 hiekkapaperi. Raspina käytin.

  • Teräslastalla ja pensselillä epoksia levitin.

  • Kiinalainen naulain ja pikku kompura.

  • Rabitin naittaja.

  • Kymmenen puristinta. Kätevimpiä ovat n. 20 cm pitkät pikapuristimet, pari 40 cm bachon pikapuristinta joilla saa voimaa. Pikapuristimia kannattaa olla sen verran että saa kaikki levyt paikoilleen ennen liimausta, liimatessa yksi kerrassaan löysää, liima väliin ja hakasella kiinni. (Ite käytin nauloja mutta hakanen pitää paljon paremmin kuten kantta tehdessä huomasin.)

Kun käyt tekemään:

  • Valmiit osat.

  • Kölilaatikot maalattuna ja koottuna. (minä vedin lastalla pintaan hempelin eopksiliiman ja kasasin samalla kun laitoin paikalleen. Mikä hidastaa aika paljon.)

  • jatka rimat ennakkoon. Helpompi katkaista pitkiä rimoja kun jatkaa lyhyitä vaikka onnistui sekin. Tein sapluunan jolla ajoin jatkokset noin 10 cm pituudelta viistoksi. Liima väliin, naulaimella 6 naulaa ja pikapuristimella puristuksiin. Jatkoin käsivaraisesti, jos sinulla on taipumusta tunarointiin, tee laatikko jossa jatkokset tulee varmasti suoraksi.

  • Minä pistin rimat heppiin pikapuristimilla ja 45 mm ruuveille. Kun koko runko oli kasassa, löysäsin yksi kerrassaan rimoja, liima väliin ja rima kiinni. Sen jälkeen seuraava. Runko ei paljoa liiku kun neljä rimaa pitää paikallaan, yksi on irti.

Rungon materiaali kustannukset

  • Levyt maksoivat 550 € kotiin tuotuna.

  • Puutavara n. 150 €

  • Liima. 30 € epoksi, 0,75 l

  • Liima 100 € ratkaisumassa

  • Naulat, ruuvit. n. 50 €

  • Alumiinipalkit korvasin liimapuulla. 80X80. Oli valmiiksi liimapuuta, työmaalta jäänyt. Arviolta 70 € (Ei kukaan suostunut myymään 8 m erää alumiiniputkea)

  • Autotallin sähkölämmitykseen arviolta 300 €.

Projekti on nyt jäissä odottamassa lämpimiä kelejä. Tuli 4 kk sähkölasku, 750€. vaikka siinä on mukana talon lämmitys, eli veneelle jää vain 300€, silti hiukka kirpaisi ja autotallin sähkölämmitin on lukitussa tilassa ilman roikkaa ettei vahingossa itsekseen käynnisty.

Eli yhteensä noin 1300 €. Maaleihin menee varmaan reilu viitisen sataa. Sisäpuolelle vedin kaksi kertaa epoksin. Ulkopuolelle meinasin epoksin ja 160g lasikuidun laittaa jahka kelit lämpenee.

Eli pari tonnia ja kuukausi duunia.


 

*1 Niistä munaamiskokemuksista. Nuoruudessani työskentelin ensimäistä kesää elementtitehtaalla. Menin konttoriin ja aloin kaivella piirustuksia. Pomo vieressä katsoi ja kysyi, mitä etsit.

- kuvia noihin seiniin. Me on tehty kuukausi väärinpäin.

Sata seinää. Elementtikuvia oli yksi sarja, niillä tehtiin yleensä neljä taloa. Osa taloista tehtiin suorana kuvana, osa peilikuvina ja osa käännettynä. Minä nyt olin tehnyt seinät suorana vaikka piti tehdä peilikuvana. Pomo ei virkkanut mitään, alkoi apuna penkoa. Löytyi tunnin kuluttua talo johon seinät kävi.

Toinen mieleenpainuva munaus oli kun työmaalta soitettiin ja kysyttiin. Sokkeli on kaksi metriä maanpinnan yläpuolella, mitä tehdään.

Kai ne sen jotenkin korjasi, otin lopputilin ennen kuin kerkesivät antaa.

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

3Suosittele

3 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (5 kommenttia)

Käyttäjän JanneSalonen11 kuva
Janne Salonen

Komean näkönen projekti.
Et ajatellut kuidutettuasi ottaa muotit ja tehdä seuraavat kuidusta?

Käyttäjän auvorouvinen kuva
Auvo Rouvinen

en ainakaan vielä. ensikesänä meinasin pistää sääaseman ja gps nopes mittarilla kokeilla tuon suoritusarvot. näkee pitääkö kehittää.

edellinen versio kuulema tuppasi pysähtymään vastakäännöksissä, näkee kuinka tuo käyttäytyy.

Käyttäjän JanneSalonen11 kuva
Janne Salonen

En ole paljoa kateilla mennyt mutta sen mitä olen, ymmärtääkseni huonompi nousukulma tuuleen ja nuo vastakäännökset ovat enemmänkin ominaisuus kuin vika? Ainakin silloin kun olin messissä, piti vastakäännöksissä joskus pakittaa genoalla.

Kirjoittele ihmeessä projektin jatkosta kun pääset merille.

Käyttäjän auvorouvinen kuva
Auvo Rouvinen
Käyttäjän LeoMirala kuva
Leo Mirala

Köliveneillä vastakäännöksissä on massaa joka auttaa. Mutta katamaraanihan on kuin lastu laineilla:)

Tämän blogin suosituimmat

Kirjoittajan suosituimmat Puheenvuoro-palvelussa

Mainos

Netin kootut tarjoukset ja alennukset